ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ

ΕΣΑΚ ΜΙΣΘΩΤΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ

 Κατάρρευση Γέφυρας στην Πάτρα: Το εργοδοτικό έγκλημα είχε προαναγγελθεί!

Σύγκρουση με κράτος και εργοδοσία: για την προστασία της υγείας και της ζωής, για την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών μας.

Το νέο εργοδοτικό έγκλημα με την κατάρρευση της γέφυρας στην Περιμετρική Οδό της Πάτρας, είχε τραγικό απολογισμό: ένα νεκρό, έναν ακόμα πολύ σοβαρά και άλλους 9   τραυματίες.

`Το «ατύχημα» που έρχεται να προστεθεί στα δεκάδες θανατηφόρα εργατικά «ατυχήματα» στον κλάδο και συνολικά, αναδεικνύει για μια ακόμα φορά τις εγκληματικές ευθύνες του εχθρικού για το λαό κράτους. Είναι συνένοχες οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ που κατέστησαν τους χώρους δουλειάς κρεματόρια, «απελευθέρωσαν» τους εργοδότες απ’ το περιττό «κόστος» των μέτρων υγείας και ασφάλειας. Αφήνουν ασύδοτους μεγάλους ομίλους και λοιπούς εργολήπτες, χωρίς ουσιαστικούς ελέγχους για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων. Τους επιτρέπουν να επεκτείνουν τα ωράρια και να εντατικοποιούν την εργασία μέχρι τελικής πτώσης. Στο συγκεκριμένο δυστύχημα δε σταμάτησαν να πραγματοποιούνται παράνομα εργασίες Κυριακή, με καταπάτηση της υπουργικής απόφασης που προβλέπει υποχρεωτική διακοπή εργασιών λόγω καύσωνα.

Οι έλεγχοι της Επιθεώρησης Εργασίας – ως «Ανεξάρτητης Αρχής» πλέον - παραμένουν από ανύπαρκτοι ως ελάχιστοι και «τυπικοί». Ακόμα και όταν γίνονται είναι «κατόπιν εορτής» για τη διερεύνηση των αιτιών των ατυχημάτων. Δεν προσανατολίζονται στην εργοδοτική ευθύνη, αλλά γίνεται προσπάθεια να μετατοπιστεί η ευθύνη σε μηχανικούς και άλλους εργαζόμενους όπως χειριστές μηχανημάτων ή στους ίδιους τους παθόντες.

Τα ερωτήματα αμείλικτα και ζητούν απαντήσεις από την κυβέρνηση και τον κορυφαίο κατασκευαστικό όμιλο, παραχωρησιούχο του έργου .

Η ίδια η πείρα, από την εκτέλεση των έργων, αναδεικνύει ότι κάθε «ατύχημα» είναι συνάρτηση μιας σειράς παραβιάσεων κανόνων, «αστοχιών» των μελετών ή/και απουσίας τους, αποφυγής λήψης μέτρων και εφαρμογής διαδικασιών.

Επείγει να διερευνηθούν και να δοθούν συγκεκριμένες απαντήσεις για το έργο που είχε ανατεθεί στον παραχωρησιούχο με πρόσθετο κονδύλι, δηλαδή ουσιαστικά με απευθείας ανάθεση και ήταν ήδη εκπρόθεσμο κατά ένα χρόνο:

·       Για τις αιτίες της καθυστέρησης αλλά και ποιο ήταν το ενημερωμένο χρονοδιάγραμμα της εργολαβίας που επέβαλε την εντατικοποίηση για να τηρηθούν οι νέες προθεσμίες

·       Για την τεχνική λύση της μελέτης και εάν περιλάμβανε πρόβλεψη για την αντοχή της γέφυρας, με βάση την πρόοδο των εργασιών καθαίρεσης, που να περιλαμβάνει υπολογισμούς για το φορτίο των μηχανημάτων καθαίρεσης και τη θέση τους, καθώς και τις προδιαγραφές των μηχανημάτων. Είναι πλέον γνωστό ότι δούλευαν 3 σφύρες επι της γέφυρας ενώ η μια χάλασε στις 10:00 το πρωί και απομακρύνθηκε από το σημείο...

·       Για το εάν η μελέτη κατεδάφισης προέβλεπε εργασίες υποστύλωσης της κατασκευής και ποιες κατά τη διάρκεια των εργασιών.

·       Για τα μέτρα που έλαβαν η παραχωρησιούχος και ο υπεργολάβος ώστε ακόμα και στο χειρότερο σενάριο κατάρρευσής της, που επιβεβαιώθηκε να μην κινείται κανείς χωρίς άδεια, εντός του εργοταξίου και κάτω από την γέφυρα.

·       Για την ύπαρξη και το περιεχόμενο των σχετικών ΦΑΥ –ΣΑΥ που συνόδευαν τη μελέτη κατεδάφισης ώστε να διαπιστωθεί εάν παραβιάστηκαν.

·       Για την κυκλοφοριακή μελέτη που συνόδευε τις εργασίες καθαίρεσης.

·       Για τυχόν γραπτές παρατηρήσεις της Υπηρεσίας σε αλληλογραφία, στο ημερολόγιο του έργου ή αντίστοιχα παρατηρήσεις του «ανεξαρτήτου μηχανικού».

·       Για τυχόν τεχνικές εκθέσεις ελέγχων του ΚΕΠΕΚ, για την τήρηση όλων των μέτρων ασφάλειας.

·       Για τη σχετική αλληλογραφία με την Τροχαία Πατρών ως προς τα μέτρα τροποποίησης της κυκλοφορίας  

·       Εφόσον υπάρχουν να ανοίξουν οι φάκελοι τυχόν ενδικοφανών προσφύγων του αρχικού αναδόχου κατά του Δημοσίου ή αντίστοιχοι φάκελοι του Δημόσιου κατά του αρχικού αναδόχου.

Δεν τρέφουμε αυταπάτες... Το σημερινό σύστημα παραγωγής των έργων είναι προσανατολισμένο στη διασφάλιση του κέρδους των ομίλων και συνολικά του κεφαλαίου που δραστηριοποιείται στον Κλάδο των Κατασκευών και Έργων Υποδομής, είτε αφορά τα αμιγώς «δημόσια» έργα, είτε τα έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ.   

Η οργή για την κατάσταση που επικρατεί σε εργοτάξια και χώρους δουλειάς επιβάλλει να συνεχίσουμε τον αγώνα για την προστασία της ζωής, των δικαιωμάτων και την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών μας. Να κινηθούμε στο δρόμο της σύγκρουσης με το κράτος και τα κέρδη των ομίλων μέχρι τη συνολική ανατροπή της πολιτικής του κεφαλαίου.

Καλούμε τους συναδέλφους μηχανικούς και τεχνικούς από κοινού με τους οικοδόμους και τους υπόλοιπους εργαζόμενους στις Κατασκευές με τον αγώνα μας να αντιμετωπίσουμε την εργοδοτική επίθεση που τσακίζει τις ζωές μας.

Διεκδικούμε :