ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΕΕ Νο.2527 της 09-03-2009

Ενημερωτικό Δελτίο 2009

Τεύχος 2526

Τεύχος 2528


 

 ΓΙΑ ΤΟ ΜΗ.Κ.Ι.Ε. (1ο μέρος)

1.        Το σχέδιο ΠΔ του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη σύσταση Μητρώου Κατασκευαστών Ιδιωτικών Έργων είναι απαράδεκτο και πρέπει να αποσυρθεί. Βασική του στόχευση είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου και στο χώρο των ιδιωτικών έργων, όπως έγινε και στα δημόσια και εξακολουθεί να προχωρά και σήμερα, μέσα από ένα σύνολο νομοθετικών παρεμβάσεων (για τις μελέτες, τις αναθέσεις, τα ΣΔΙΤ κλπ.). Η «σπουδή» της προώθησης του ΜΗΚΙΕ, σήμερα, σχετίζεται άμεσα με την κρίση που αντιμετωπίζει το καπιταλιστικό σύστημα και την ανάγκη αναζήτησης κερδοφόρας διεξόδου για το υπερσυσωρρευμένο κεφάλαιο στον κατασκευαστικό κλάδο, ύστερα από το «ξεφούσκωμα» που ακολούθησε την περίοδο των «παχιών αγελάδων» των Ολυμπιακών και Μεγάλων Έργων. Θα σημάνει επίσης την ακόμα μεγαλύτερη επέλαση του τραπεζικού κεφαλαίου στον κατασκευαστικό κλάδο και τη συντριπτική συμπίεση της μεγάλης πλειοψηφίας των αυταπασχολούμενων και μικρών επαγγελματιών.

Η επίκληση της ανάγκης διασφάλισης της ποιότητας και της οικονομίας στα Ιδιωτικά έργα είναι απόλυτα υποκριτική, την ίδια στιγμή που:

·         Βαθαίνει η πολιτική εμπορευματοποίησης της γης, ενώ οι όροι δόμησης και ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός υποτάσσεται όλο και περισσότερο στα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων,

·         Η εμπειρία από τη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου στα δημόσια έργα δείχνει ότι και η ποιότητα δε βελτιώθηκε, αλλά και το κόστος που διπλο- και τριπλοπληρώνει ο εργαζόμενος πολλαπλασιάστηκε, ενώ τα κέρδη των ομίλων εκτοξεύτηκαν στα ύψη,

·         Όχι μόνο δε γίνεται καμία συζήτηση για τα τεράστια κενά και ευθύνες του κράτους, στη σύνταξη προδιαγραφών, στον έλεγχο τήρησής τους, καθώς και της νομοθεσίας κλπ., αλλά, αντίθετα, η πολιτική των κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ ήταν και είναι η διαρκής μετακύλιση της κρατικής ευθύνης στις πλάτες του μηχανικού, των εργαζόμενων κλπ.

·         Η μονοπώληση της αγοράς των ιδιωτικών έργων, σε συνδυασμό με την υποχρεωτική ασφάλιση για μια 10ετία(!) και την απευθείας εμπλοκή των τραπεζών με τα πιστοποιητικά πιστοληπτικής ικανότητας προς τις επιχειρήσεις του ΜΗΚΙΕ, θα αυξήσουν το κόστος κατοικίας, μετακυλίοντάς το στις πλάτες των εργαζόμενων και των λαικών στρωμάτων.

 

2.    Το κείμενο «εργασίας» της Επιτροπής της Δ.Ε., το οποίο παρουσιάστηκε ως πλαίσιο θέσεων του ΤΕΕ για το ζήτημα, κινείται στην ίδια φιλοσοφία με το σχέδιο ΠΔ του ΥΠΕΧΩΔΕ. Αποσιωπάται το γενικότερο πλαίσιο στο οποίο είναι ενταγμένη η συγκεκριμένη ρύθμιση (Ν.3316, ΣΔΙΤ, αναθέσεις κλπ.). Παρά τη φραστική εναντίωση και τις οριακές διαφοροποιήσεις, ο πυρήνας της πολιτικής στόχευσης, η προώθηση δηλαδή της συγκέντρωσης και της συγκεντροποίησης του κεφαλαίου και της παραγωγής ιδιωτικών έργων, παραμένει ακλόνητος. Το κείμενο, αποδέχεται:

·         Την κατηγοριοποίηση των μηχανικών σε «τάξεις κατασκευαστικού πτυχίου», όπως και στα δημόσια έργα και, μάλιστα – όπως και το ΥΠΕΧΩΔΕ – τη μη ύπαρξη κατώτερου όριου εμβαδού έργου που μπορεί να αναληφθεί σε καμία κατηγορία. Κοινώς, «ο πιο μεγάλος τα χτίζει όλα».

·         Την αποσπασματική θεώρηση της κατασκευής σε σχέση με τις υπόλοιπες φάσεις και παραμέτρους παραγωγής ενός έργου, αγνοώντας την συνειδητή κυβερνητική επιλογή, διαχρονικά, για μετάθεση της ευθύνης στις πλάτες του μηχανικού, ιδιωτικοποίηση των δημόσιων ελεγκτικών μηχανισμών, τα μεγάλα κενά σε προδιαγραφές, την ποινικοποίηση του επαγγέλματος, την καθήλωση των νομικά κατοχυρωμένων κατώτατων αμοιβών μελετών, την κερδοσκοπία των μεγαλοεισαγωγέων και παραγωγών πρώτων υλών κλπ.

·         Την ακόμα πιο βαθιά διείσδυση του χρηματοπιστωτικού κεφαλαίου στον κλάδο των ιδιωτικών έργων, είτε μέσω της υποχρεωτικής ασφάλισης των μελετών και των έργων, είτε μέσω της θέσης για ελάχιστη κατασκευαστική εμπειρία για να εγγραφεί κανείς στις υπέρ την Α τάξεις. Το δήθεν «επιχείρημα» της ηγεσίας του ΤΕΕ ότι έτσι (δηλ. με το κριτήριο της κατασκευαστικής εμπειρίας) απεμπλέκεται ο κατασκευαστής από τα γρανάζια των τραπεζών και αποφεύγονται τα κριτήρια της οικονομικής επιφάνειας του σχεδίου ΠΔ, καταρρέει από τα ίδια τα δεδομένα. Π.χ. τα 1000 μ2 που απαιτούνται σε βάθος 5ετίας ως ελάχιστη κατασκευαστική πείρα για την εγγραφή στη Β’ Τάξη, με ένα μέσο κόστος 1000€/μ2 αντιστοιχούν σε ένα κεφάλαιο 1 εκ. € (!)…

Κατά συνέπεια, η «αντίθεση»  στο σχέδιο του ΠΔ για το ΜΗΚΙΕ, για την οποία κάνει λόγο η ΔΕ του ΤΕΕ, στο βαθμό που θα βασιστεί στο συγκεκριμένο πλαίσιο, είναι εντελώς ψευδεπίγραφη. 


Ενημερωτικό Δελτίο 2009

Τεύχος 2526

Τεύχος 2528