ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ

 

ΜΕ ΣΑΦΗΝΕΙΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ...

ΔΥΟ ΓΡΑΜΜΕΣ ΣΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

 

Τη στιγμή που θα διαβάζεται το σημείωμα αυτό, θα έχει πραγματοποιηθεί η συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ στις 5 και 6 Ιούλη, με βασικό θέμα τα ζητήματα της Παιδείας. Στη συνεδρίαση της ΔΕ που προηγήθηκε της συνέντευξης Τύπου του προέδρου του ΤΕΕ (και η οποία στην ουσία αποτέλεσε εισήγηση προς την Αντιπροσωπεία), συγκρούστηκαν δυο λογικές.

 

Η μια της πλειοψηφίας όλων των άλλων παρατάξεων πλην της «Πανεπιστημονικής», η οποία συγκλίνει στα εξής σημεία:

P   Τα ΤΕΙ πρέπει να παραμείνουν ως σχολές ανώτερης εκπαίδευσης (άρα, μέχρι 3ετούς διάρκειας) με διακριτό ρόλο από τα Πολυτεχνεία και ακαδημαϊκά και σε ό,τι αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα. Αν η Πολιτεία δε μπορεί να οριοθετήσει τα δικαιώματα αυτά σε σχέση με εκείνα των μηχανικών, ας κάνει τις σχολές των ΤΕΙ 5ετείς, δηλαδή Πολυτεχνικές (με παράλληλη μείωση των εισακτέων ανά σχολή, γιατί η χώρα έχει πάρα πολλούς μηχανικούς και δεν αντέχει άλλους) ή ας τις κλείσει.

P   Το δίπλωμα των Πολυτεχνικών σχολών ενιαίου 5ετούς κύκλου να είναι ισότιμο με τους τίτλους master συνολικής διάκρκειας 5 ετών, της αλλοδαπής.

P   Όλες οι βαθμίδες της τεχνικής εκπαίδευσης (ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΚΕΣ, τεχνίτες κλπ.) πρέπει να περάσουν από ένα σύστημα πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων για να αποκτήσουν πρόσβαση στο επάγγελμά τους και το ΤΕΕ προτίθεται αν παίξει το ρόλο του «φορέα πιστοποίησης», αφενός για τα ήδη μέλη του (με σκλήρυνση των εξετάσεων για την άδεια επαγγέλματος), αφετέρου να αναλάβει το έργο αυτό για όλους τους τεχνικούς.

P   Δεν είναι στις προθέσεις του ΤΕΕ να θέσει το ζήτημα της μη εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών (36/2005) και της κατάργησης των αντιεκπαιδευτικών νόμων (νόμος-πλαίσιο, νόμος για την αξιολόγηση, νόμος για την έρευνα κλπ.) εκτός από το ν/σ για τα μεταπτυχιακά, το οποίο είναι στην επικαιρότητα.

 

Είναι φανερό, ότι η «γραμμή» αυτή, επί της ουσίας, μόνο γραμμή αντιπαράθεσης με την κυβερνητική πολιτική δεν είναι. Αλλά, ας τα πάρουμε με τη σειρά:

 

P   Είναι σαφές ότι με τη λογική της καπιταλιστικής ανάπτυξης με κριτήριο την κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων και όχι τις λαϊκές ανάγκες, έχουμε υπερπληθυσμό μηχανικών. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι με μια άλλη πολιτική, θα συνέβαινε το ίδιο. Αντίθετα, η φιλολογία περί «πολλών μηχανικών» σήμερα, είναι ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ γιατί θα μπορούσε κάλλιστα να οδηγήσει παράλληλα με την εφαρμογή της οδηγίας 36/05 και την εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων ΑΕΙ-ΤΕΙ, στη μείωση του αριθμού των μηχανικών 5ετούς φοίτησης και στην αύξηση των «μηχανικών» 3τούς και 4ετούς κύκλου, δηλαδή να επιταχύνει και να ενισχύσει τη διαδικασία εφαρμογής της Μπολώνια στη χώρα.

P   Η ηγεσία του ΤΕΕ ΑΠΟΔΕΧΕΤΑΙ την ύπαρξη των ΤΕΙ ως διακριτής βαθμίδας της εκπαίδευσης και «παζαρεύει» απλώς το να έχουν λιγότερα επαγγελματικά δικαιώματα από τους διπλωματούχους μηχανικούς. Οι δυο άλλες «λύσεις» που προτείνει (αναβάθμιση σε πολυτεχνεία ή κλείσιμο), στο βαθμό που το ΤΕΕ από θέσεις αρχών δέχεται τη διάκριση πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπ/σης, απλώς λέγονται «για τα μάτια του κόσμου». Πολύ περισσότερο, στο έδαφος της εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΗ Η ΜΗ ΕΞΙΣΩΣΗ των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Το ΤΕΕ, απλώς επιχειρεί να κρατήσει δυο καρπούζια στην ίδια μασχάλη: ΚΑΙ να εφαρμοστεί η οδηγία 36/2005 (αφού δε ζητά τη μη εφαρμογή της, ας αφήσουμε που την εφαρμόζει ΗΔΗ από σήμερα με τις εγγραφές 3ετών στο ΤΕΕ) ΚΑΙ (στα λόγια) να μην εξισωθούν τα επαγγ. δικαιώματα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Η πολιτική ουσία είναι στο πρώτο. Στο δεύτερο είναι απλώς οι ευχές για το θεαθήναι...

P   Για το θέμα του Master τα έχουμε ξαναπεί. Άλλο πράγμα η αναβάθμιση (και όχι απλώς εξίσωση) μοριοδοτικά και μισθολογικά, της θέσης των διπλωματούχων μηχανικών έναντι εκείνης των κατόχων master της αλλοδαπής ΚΑΙ ΑΛΛΟ Η ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΗ ΕΞΙΣΩΣΗ του διπλώματος των ελληνικών πολυτεχνείων με master, που ανοίγει διάπλατα την πόρτα στους δυο κύκλους σπουδών στη συνέχεια. Ακόμα και στο ν/σ για τα μεταπτυχιακά, το ΤΕΕ δεν τολμά να ζητήσει την κατάργηση των Μεταπτυχιακών Διπλωμάτων Ειδίκευσης που λειτουργούν ως ωρολογιακός μηχανισμός υποβάθμισης των βασικών σπουδών αλλά περιορίζει την αναιμική κριτική του στο ότι «περιορίζεται η αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ στα θέματα των ΜΔΕ»...

P   Εκεί που η ηγεσία του ΤΕΕ αποκαλύπτεται πλήρως, είναι στο θέμα των επαγγελματικών εξετάσεων. Γιατί, οι επαγγελματικές εξετάσεις είναι ο μηχανισμός μέσω του οποίου υλοποιείται η αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα. ΔΕ ΓΙΝΕΤΑΙ να είσαι από τη μια ενάντια στην «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ και από την άλλη να αποδέχεσαι και να διεκδικείς επέκταση των επαγγελματικών εξετάσεων. Μέσω αυτών ακριβώς, θα υλοποιηθεί η εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, γιατί η Οδηγία είναι σαφής. Όποιος περνά τις εξετάσεις αυτές θα έχει τα ίδια δικαιώματα. Το επιχείρημα «οι 5ετείς θα περνούν, ενώ οι 3ετείς όχι» είναι στάχτη στα μάτια. Όταν θα γενικευτούν οι εξετάσεις αυτές, θα λειτουργήσουν ως κρισάρα ελέγχου της εισόδου στο επάγγελμα, ανεξάρτητα από τον ακαδημαϊκό τίτλο και ως επιπλέον μηχανισμός πίεσης για τη διάσπαση των ενιαίων σπουδών, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με την εφαρμογή των αντιεκπαιδευτικών νόμων, όπως ο νόμος-πλαίσιο που «προσαρμόζουν» τα ΑΕΙ στις «νέες συνθήκες» της επιχειρηματικότητας και της εμπορευματοποίησης της γνώσης.

 

Στον αντίποδα, η θέση της «Πανεπιστημονικής» ήταν καθαρή και σαφής, σε πλήρη ταύτιση με τα συμφέροντα και τις ανάγκες των εργαζόμενων μηχανικών.

P   Καμιά εφαρμογή της Οδηγίας 36/2005 και των ΠΔ που εφαρμόζουν της παλιότερες οδηγίες στην εθνική νομοθεσία, του νόμου-πλαισίου και όλων των αντιεκπαιδευτικών νόμων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Όχι στην άμεση ή εμμεση κατάργηση του άρθρου 16, με ή χωρίς «διασταλτικές» ερμηνείες». Να αποσυρθεί το ν/σ για τα μεταπτυχιακά.

P   Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, χωρίς διάκριση σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Ένα ενιαίο δίπλωμα ανά βασική ειδικότητα μηχανικού, 5ετούς διάρκειας, μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος. Κατάργηση των ΜΔΕ, ΚΕΣ κλπ. και κάθε ιδιωτικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας στην εκπαίδευση. Η μισθολογική και μοριοδοτική αντιμετώπιση των διπλωματούχων μηχανικών να είναι κατ’ελάχιστον ίση με εκείνη των κατόχων Master 5ετούς συνολικής διάρκειας, της αλλοδαπής.

P   Η κάλυψη των αναγκών της παραγωγής σε ενδιάμεσα τεχνικά στελέχη μπορεί να γίνει μετά το ενιαίο 12χρονο σχολείο, μέσα από δημόσιες και δωρεάν τεχνικές σχολές ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ (και όχι πανεπιστημιακής) εκπαίδευσης.