ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ


ΚΟΙΝΟΣ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΣΕ ΑΕΙ ΚΑΙ ΤΕΙ

ΓΙΑ ΟΛΟΠΛΕΥΡΗ ΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΣΤΑΘΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!


1. Το προσχÝδιο ΠΔ του ΣΑΤΕ, üπως ομολογεßται στην ßδια την αιτιολογικÞ του Ýκθεση, Ýρχεται να κÜνει Ýνα ουσιαστικü βÞμα εφαρμογÞς και στη χþρα μας των κοινοτικþν οδηγιþν για την απελευθÝρωση των επαγγελμÜτων και της ΣυνθÞκης της Μπολüνια για την αναδιÜρθρωση της μεταδευτεροβÜθμιας εκπαßδευσης. Στο κεßμενο της Ýκθεσης γßνεται αναφορÜ στις οδηγßες 89/48/ΕΟΚ, 92/51/ΕΟΚ, 2001/19/ΕΚ και 2005/36/ΕΕ, ως το δεσμευτικü εκεßνο θεσμικü πλαßσιο, στο οποßο πρÝπει να προσαρμοστεß και το αντßστοιχο ελληνικü. ¸να πλαßσιο που σημαßνει:

Στην πρÜξη, η εφαρμογÞ των κατευθýνσεων αυτþν σημαßνει üτι οι σπουδÝς κατακερματßζονται σε Ýνα σκüρπιο Üθροισμα επιμÝρους γνþσεων και δεξιοτÞτων που τις “μαζεýει” ο καθÝνας ατομικÜ, ο τßτλος σπουδþν πλÝον δεν αξßζει τßποτε περισσüτερο απü μια απλÞ βεβαßωση ατομικÞς συλλογÞς γνþσεων και δεξιοτÞτων, προσαρμοσμÝνων στις Üμεσες και συγκυριακÝς ανÜγκες του κεφαλαßου, χωρßς καμιÜ αξßα. Τους απüφοιτους περιμÝνει μια “εκλεκτÞ” θÝση στην ανασφÜλεια των ελαστικþν εργασιακþν σχÝσεων ορισμÝνου χρüνου και Δελτßου ΠαροχÞς στα γραφεßα, τις μελετητικÝς εταιρεßες και στις βιομηχανßες – γιατß “πρÝπει να αποκτÞσουμε και εμπειρßα”, üπως μας λÝνε. ΜετÜ, üλοι μαζß, απü ΑΕΙ και ΤΕΙ θα δßνουμε τις ßδιες εξετÜσεις για να πÜρουμε λßγα “δικαιþματα” – που θα τα ασκÞσουμε ποý ακριβþς? – και ξανÜ στην ßδια εργασιακÞ αγωνßα, με τις αμοιβÝς πεßνας, τα εξοντωτικÜ ωρÜρια και τα υπÝρογκα ασφαλιστικÜ βÜρη που βιþνουμε και μας αυξÜνουν ακüμα πιο πολý με το νÝο νομοσχÝδιο για το ΤΣΜΕΔΕ. Και, ýστερα, πÜλι σε εξετÜσεις για μια ακüμα βαθμßδα “δικαιωμÜτων” κ.ü.κ. Να που οδηγεß η αποσýνδεση της Üσκησης του επαγγÝλματος απü το πτυχßο που εßναι η πεμπτουσßα της πολιτικÞς της ΕΕ και των γαλαζοπρÜσινων κυβερνÞσεων μÝχρι σÞμερα.


2. Οι προσπÜθειες εφαρμογÞς της πολιτικÞς αυτÞς στη χþρα μας δεν εßναι καινοýργιες, τüσο με τη λειτουργßα των, δÞθεν “διατμηματικþν”, μεταπτυχιακþν προγραμμÜτων “ειδßκευσης” στα Πολυτεχνεßα, τα ΠΔ 165/2000 και 385/2002, το ΣΑΕΙ κλπ., üσο και με την συνειδητÞ üξυνση του συντεχνιακοý καυγÜ ανÜμεσα στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, στις διÜφορες ειδικüτητες μηχανικþν και γενικüτερα, μÝσα απü το αυθαßρετο και αντιεπιστημονικü πλαßσιο που διÝπει τα υφιστÜμενα επαγγελματικÜ δικαιþματα. Το προσχÝδιο ΠΔ κÜνει Ýνα σημαντικü βÞμα προς την πλÞρη διÜσπαση των πτυχßων σε κýκλους, εξομοιþνοντας τα πτυχßα των ΤΕΙ με τα αγγλοσαξονικÜ Bachelor και τα διπλþματα των Πολυτεχνεßων με master και προσδιορßζοντας τη διαφορÜ μüνο ως προς τη δυνατüτητα εκπüνησης διδακτορικÞς διατριβÞς, που Ýχουν Üμεσα οι απüφοιτοι ΑΕΙ και αφοý πÜρουν μεταπτυχιακü οι των ΤΕΙ. Η επιτυχÞς παρακολοýθηση απü τους τελευταßους των μεταπτυχιακþν προγραμμÜτων ειδßκευσης, τους εξομοιþνει πλÞρως (Üρθρο 4 του ΠροσχÝδιου) με Διπλωματοýχους Μηχανικοýς. Με βÜση αυτÜ, σστο ΠροσχÝδιο ΠΔ περιγρÜφονται οι βασικÝς αρχÝς του “νÝου” πλαισßου επαγγελματικþν δικαιωμÜτων, παραπÝμποντας στην Ýκδοση των αντßστοιχων ΠΔ στο Üμεσο μÝλλον. Οι αρχÝς αυτÝς εßναι:

¶μεσα, το ΣΑΤΕ περιγρÜφει Ýνα “μεταβατικü” σýστημα τριþν “βαθμßδων” κλιμÜκωσης των επαγγελματικþν δικαιωμÜτων, με βÜση τα χρüνια επαγγελματικÞς εμπειρßας (στα 4, 8 και 12 Ýτη εμπειρßας, αντßστοιχα). Στο τÝλος της διαδικασßας αυτÞς και μετÜ απü επιτυχÞ περÜτωση της διαδικασßας πιστοποßησης, τα επαγγελματικÜ δικαιþματα του αποφοßτου ΤΕΙ εξομοιþνονται πλÞρως με εκεßνα του Διπλωματοýχου Μηχανικοý. Ξεκαθαρßζει üτι αυτü θα εßναι μüνο η αρχÞ και üτι θα ακολουθÞσουν αντßστοιχα ΠΔ για τα επαγγελματικÜ δικαιþματα και των Διπλωματοýχων.


3. Η πολιτικÞ αυτÞ δεν εßναι τυχαßα. Δεν εßναι απüρροια των “κακþν προθÝσεων” κÜποιων τεχνοκρατþν των Βρυξελλþν, Þ του Υπουργεßου Παιδεßας. Εßναι μια πολιτικÞ που εφαρμüζεται ενιαßα απü üλες τις κυβερνÞσεις σε üλες τις χþρες της ΕΕ, γιατß απαντÜ με τον καλýτερο τρüπο στις ανÜγκες των κοινοτικþν μονοπωλιακþν ομßλων για:

Στη χþρα μας, οι παραπÜνω γενικÝς στοχεýσεις διαπλÝκονται και με τις επιδιþξεις της ντüπιας ολιγαρχßας για:


4. Στο παιχνßδι αυτü, η κυβÝρνηση Ýχει βρει πρüθυμους συμπαραστÜτες στις ηγεσßες ΤΕΕ και ΕΕΤΕΜ. Εßτε δηλþνουν σε üλους τους τüνους üτι “διαφωνοýν” (ΤΕΕ), εßτε üτι συμφωνοýν και θÝλουν και περισσüτερα (ΕΕΤΕΜ), η ουσßα εßναι üτι και οι δýο αποδÝχονται τον πυρÞνα της λογικÞς της Μπολüνια, την αποσýνδεση πτυχßου-επαγγÝλματος και τις επαγγελματικÝς εξετÜσεις και τσακþνονται, ως “γÜιδαροι σε ξÝνο αχυρþνα”, για το ποιος θα αναλÜβει τη διεξαγωγÞ των εξετÜσεων αυτþν! Και οι δýο, αποδÝχονται την ýπαρξη “μηχανικþν 3 ταχυτÞτων” (απü ΤΕΙ, απü ΑΕΙ, με διδακτορικü) και, Üρα de facto και τους πολλαπλοýς κýκλους σπουδþν. Οι ηγεσßες αυτÝς, με τα “αιτÞματα” που προβÜλλουν, διεκδικοýν το ρüλο του μοχλοý υλοποßησης της κυβερνητικÞς πολιτικÞς. Το δÞθεν “üχι στο σχÝδιο ΠΔ”, της ηγεσßας του ΤΕΕ αποτελεß απλÜ ελιγμü þστε, χÝρι-χÝρι με την ηγεσßα της ΕΕΤΕΜ και την κυβÝρνηση να προωθηθεß ως δÞθεν αμυντικüς “συμβιβασμüς”, η παροχÞ περιορισμÝνων επαγγελματικþν δικαιωμÜτων σε üλους τους αποφοßτους ΑΕΙ και ΤΕΙ στην αρχÞ, επαγγελματικÝς εξετÜσεις στο ΤΕΕ για üλους και σταδιακÞ απελευθÝρωση του επαγγÝλματος. ¹δη, στη συνÝντευξÞ του ο Πρüεδρος του ΤΕΕ ξεκαθÜρισε üτι Þρθε η þρα για την “αναβÜθμιση” των εξετÜσεων για την Üδεια επαγγÝλματος των μηχανικþν και üτι το ΤΕΕ εßναι þριμο για να προχωρÞσει στις αναγκαßες αλλαγÝς.


5. Συνεπþς, εßναι φανερü üτι μüνο η συνολικÞ αμφισβÞτηση της πολιτικÞς της ΕΕ και η επιθετικÞ διεκδßκηση του πλαισßου μιας αληθινÜ Ενιαßας Ανþτατης Εκπαßδευσης, μπορεß να αποτελÝσει στüχο προοπτικÞς για το κßνημα, τüσο στα ΑΕΙ, üσο και στα ΤΕΙ, τüσο στους διπλωματοýχους, üσο και στους πτυχιοýχους συναδÝλφους. Με στüχους πÜλης βασισμÝνους στις ανÜγκες μας, για: