¶ρθρο που δημοσιεýθηκε στην εφημερßδα ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ (23/11/2006)




Οι «Ιππüτες της Μπολüνια» και οι εργαζüμενοι μηχανικοß



του Γρηγüρη ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ, ΜÝλους της Αντιπροσωπεßας του ΤΕΕ


Στο Üρθρο του Θ. ΛουκÜκη, καθηγητÞ του ΕΜΠ, στο ΒΗΜΑ της 15/11/2006, υποστηρßζεται η Üποψη üτι ο κýριος Ýνοχος για την κατÜσταση των πανεπιστημßων εßναι το ΚΚΕ. Δεν αποκλεßεται, ο αρθρογρÜφος να πιστεýει üτι η χþρα κυβερνÜται απü το συνασπισμü... εργολÜβων και κομμουνιστþν! Καλü το ανÝκδοτο, αλλÜ μας γÝννησε μιαν απορßα: πþς γßνεται το ΕΜΠ να εßναι «αναλογικÜ το πρþτο στην Ευρþπη ΑΕΙ στην προσÝλκυση πüρων απü ανταγωνιστικÜ ερευνητικÜ προγρÜμματα»;

ΚÜποια απü τα «επιχειρÞματα» του συγκεκριμÝνου Üρθρου μας θýμισαν πρÜγματα που ακοýγονται απü πολý περισσüτερο υπεýθυνα χεßλη. Εßναι η Üποψη που θεωρεß την πλειοψηφßα των φοιτητþν «τελεßως ακατÜλληλους για να ασκÞσουν το υπεýθυνο επÜγγελμα του μηχανικοý» και καλþς «κüβονται» στις εξετÜσεις του ΤΕΕ, ενþ το ΚΚΕ που ζητÜ να παßρνουν αυτοß οι «Üσχετοι» üλα τα επαγγελματικÜ δικαιþματα στο πτυχßο, απειλεß την ασφÜλεια του κοινοý(!), αβαντÜρει τους «λουφαδüρους» κλπ. Η ßδια Üποψη προβÜλλεται - πολý πιο κομψÜ - στην εισηγητικÞ Ýκθεση του προσχεδßου Προεδρικοý ΔιατÜγματος (ΠΔ) του Συμβουλßου ΤεχνολογικÞς Εκπαßδευσης για τα επαγγελματικÜ δικαιþματα των αποφοßτων ΤΕΙ του κατασκευαστικοý τομÝα, για να δικαιολογηθεß η ρητÞ πρüθεση να εφαρμοστοýν Üμεσα ΚΑΙ στη χþρα μας η ΣυνθÞκη της Μπολüνια της ΕΕ και οι κοινοτικÝς οδηγßες για τη λεγüμενη «απελευθÝρωση των "κλειστþν" επαγγελμÜτων» και να ενδηθεß το μανδýα της προστασßας της ασφÜλειας του κοινωνικοý συνüλου και της ποιüτητας των Ýργων.

Το σχÝδιο ΠΔ, επαναφÝρει την ουσßα των δýο κýκλων σπουδþν, εξισþνοντας τα πτυχßα των ΤΕΙ με Bachelor και των Πολυτεχνεßων με Master, που διακρßνονται μüνο ως προς την πρüσβαση στο διδακτορικü. Πßσω απü την εξομοßωση των επαγγελματικþν δικαιωμÜτων των αποφοßτων ΤΕΙ και Πολυτεχνεßων, επιχειρεßται να συγκαλυφτεß η ουσßα της αποσýνδεσης των επαγγελματικþν δικαιωμÜτων απü τους τßτλους σπουδþν ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ τους αποφοßτους και των ΑΕΙ και των ΤΕΙ. Στο Üρθρο 5 του σχεδßου, ρητÜ αναφÝρεται üτι, για να ασκÞσουν οι απüφοιτοι ΤΕΙ τα επαγγελματικÜ δικαιþματα που τους απονÝμει το ΠΔ, πρÝπει να λÜβουν πιστοποßηση επαγγελματικÞς επÜρκειας απü αρμüδιο φορÝα, ο καθορισμüς του οποßου παραπÝμπεται σε μελλοντικü ΠΔ, με την επισÞμανση üτι αντßστοιχα θα ισχýσουν και για τους μηχανικοýς. Κοντολογßς, το πτυχßο - εßτε ΑΕΙ, εßτε ΤΕΙ - υποβαθμßζεται σε απλü «διαβατÞριο» για Ýναν ατÝρμονο κýκλο πιστοποιÞσεων επÜρκειας. Διαμορφþνεται Ýνα σχÞμα «πυραμßδας» στη βÜση του οποßου θα συνωστßζεται η μεγÜλη πλειοψηφßα των αποφοßτων, ΑΕΙ και ΤΕΙ, που δε θα Ýχει κανÝνα Þ ελÜχιστα επαγγελματικÜ δικαιþματα, üσα αντιστοιχοýν σε μια θÝση μερικÞς και ελαστικÞς απασχüλησης, σε αντικεßμενα που επιλÝγει το κεφÜλαιο με κριτÞριο την κερδοφορßα του. Η πρüσβαση στις επüμενες βαθμßδες, με σταδιακÞ απονομÞ επαγγελματικþν δικαιωμÜτων, θα εßναι μüνο για üσους κÜθε φορÜ θα καταφÝρνουν να περνοýν το κüσκινο των επαγγελματικþν εξετÜσεων που θα ανοßγει Þ θα κλεßνει, ανÜλογα με το πüσους και ποιους θα Ýχουν κÜθε φορÜ ανÜγκη τα μονοπþλια.

ΦυσικÜ, η εκπαιδευτικÞ παθογÝνεια του σημερινοý πανεπιστÞμιου -επιχεßρησης εßναι αναμφισβÞτητη. Οι διÜφοροι ΛουκÜκηδες, üμως, που καμþνονται πως δεν ξÝρουν τßποτε για το «φüνο» της υποχρηματοδüτησης, των ελλεßψεων σε εκπαιδευτικü προσωπικü, της υποβÜθμισης των προγραμμÜτων σπουδþν με τη μεταφορÜ ýλης σε μεταπτυχιακÜ για λßγους, ας κοιτÜξουν τους εαυτοýς τους στον καθρÝφτη πριν μιλÞσουν. Οι μüνοι που δεν ευθýνονται εßναι οι φοιτητÝς και οι απüφοιτοι, που πληρþνουν διπλÜ το «μÜρμαρο». Γιατß βÝβαια, οι ανεπÜρκειες αυτÝς δεν αντιμετωπßζονται, αντßθετα νομιμοποιοýνται και παγιþνονται με τη θÝσπιση, Ýξω απü το πτυχßο, επαγγελματικþν εξετÜσεων.

Γιατß φορÝας πιστοποßησης;

ΑπÝναντι σ' αυτÞ την επßθεση, η ηγεσßα του ΤΕΕ - üπως και η αντßστοιχη της ΕΕΤΕΜ - αποδεικνýει και πÜλι την εχθρικÞ για τους εργαζüμενους μηχανικοýς φυσιογνωμßα της. Επικεντρþνει στη «διεκδßκηση» της ισοτιμßας του διπλþματος με master, αποσιωπþντας τη «διπλÞ ισοτιμßα» (ΤΕΙ-Bachelor, AEI-Master) που προωθεß η κυβÝρνηση και η οποßα θα οδηγÞσει στη δραματικÞ συρρßκνωση του αριθμοý των μηχανικþν 5ετοýς εκπαßδευσης, αρχικÜ και στην πορεßα στην πλÞρη διÜσπαση σε δýο κýκλους. ΠροτÜσσει, επιπλÝον, ως δÞθεν αμυντικü αßτημα το να ανακηρυχτεß το ΤΕΕ ο φορÝας πιστοποßησης της επαγγελματικÞς επÜρκειας με το επιχεßρημα üτι, Ýτσι, το επßπεδο των εξετÜσεων αυτþν θα εßναι το «κατÜλληλο» και θα επιτυγχÜνουν üσοι Ýχουν τις περισσüτερες γνþσεις, δηλ. οι μηχανικοß. Ηδη απü σÞμερα προχωρÜ σε «σκλÞρυνση» των υφιστÜμενων εξετÜσεων για την Üδεια επαγγÝλματος. Κρýβει το üτι οι εξετÜσεις αυτÝς δε θα Ýχουν σχÝση με τις ακαδημαúκÝς γνþσεις, αλλÜ με την επαγγελματικÞ εμπειρßα και, επομÝνως, ανÜλογα με τις συγκυριακÝς ανÜγκες του κεφαλαßου μποροýν να ανοßγουν Þ να κλεßνουν τη στρüφιγγα της εισüδου στο επÜγγελμα, αλλÜ και να την κατευθýνουν στα αντικεßμενα που προκρßνει κÜθε φορÜ η καπιταλιστικÞ κερδοφορßα. Οι ρυθμßσεις αυτÝς αφοροýν ΟΛΟΥΣ τους εργαζüμενους μηχανικοýς, που θα υποχρεωθοýν να μπουν στη διαδικασßα των διαδοχικþν και διÜ βßου εξετÜσεων, για να μην πεταχτοýν εκτüς επαγγÝλματος, κυριολεκτικÜ στο δρüμο. ΕξÜλλου, κυβÝρνηση και ηγεσßα του ΤΕΕ αποσυνδÝουν τη συζÞτηση για τα επαγγελματικÜ δικαιþματα απü την κατÜσταση διÜλυσης των εργασιακþν σχÝσεων, κατÜσταση στην οποßα το «δικαßωμα στην υπογραφÞ» σημαßνει, στην πρÜξη, περισσüτερα κÝρδη για την εργοδοσßα, αναξιοπρεπεßς αμοιβÝς και ποινικοποßηση της δουλιÜς για τον εργαζüμενο μηχανικü.

Στις σημερινÝς συνθÞκες, μüνο η θÝση της «ΠανεπιστημονικÞς» για την Ενιαßα Ανþτατη Εκπαßδευση, μπορεß να αποτελÝσει την ενοποιητικÞ βÜση για την ανÜπτυξη ενüς μαζικοý και μαχητικοý διεκδικητικοý κινÞματος. Χωρßς πλαστοýς διαχωρισμοýς «ακαδημαúκÞς» και «τεχνολογικÞς» εκπαßδευσης, ξεπερνþντας τις συντεχνιακÝς αντιπαραθÝσεις που συντηροýν η κυρßαρχη πολιτικÞ και οι εντολοδüχοι της (κυβÝρνηση, ΠΑΣΟΚ, ηγεσßες ΤΕΕ, ΕΕΤΕΜ κλπ.), διεκδικεß: σταθερÞ δουλιÜ με δικαιþματα για üλους τους εργαζüμενους μηχανικοýς, ΣυλλογικÝς ΣυμβÜσεις με 1800 ευρþ κατþτατο μισθü για τον μηχανικü, 7ωρο-5Þμερο-35ωρο, Δημüσια-ΔωρεÜν, ΚαθολικÞ ΚοινωνικÞ ΑσφÜλιση, Ýνα και μοναδικü ακαδημαúκü δßπλωμα, 5ετοýς διÜρκειας, ανÜ ειδικüτητα μηχανικοý, μοναδικÞ προûπüθεση για την Üσκηση του επαγγÝλματος, κατÜργηση κÜθε μορφÞς επαγγελματικþν εξετÜσεων. Ο αγþνας για τα μορφωτικÜ και εργασιακÜ δικαιþματα του λαοý και της νεολαßας δεν μπορεß παρÜ να δοθεß ενιαßα, απü κοινοý με το ταξικü εργατικü (ΠΑΜΕ) και το ριζοσπαστικü φοιτητικü κßνημα.

Η ενßσχυση της «ΠανεπιστημονικÞς» στις εκλογÝς της 26ης Νοεμβρßου 2006 στο ΤΕΕ, η αλλαγÞ των συσχετισμþν μÝσα κι Ýξω απü αυτü, θα δþσει νÝα þθηση στις αγωνιστικÝς διεργασßες που αναπüφευκτα θα γεννÞσει η αντιλαúκÞ επßθεση.