ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΕΕ Νο.2323 της 13-12-2004

Ενημερωτικό Δελτίο 2004

Τεύχος 2322

Τεύχος 2324


ΑΔΙΣΤΑΚΤΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΗΓΕΣΙΑ ΣΤΟ Τ.Ε.Ε.

Πρόσφατα το Υπουργείο Παιδείας κατέθεσε νομοσχέδιο για το σύστημα απόδοσης ακαδημαϊκών ισοτιμιών και αντιστοιχήσεων, τίτλων σπουδών που αποκτήθηκαν στο εξωτερικό με αυτούς της ημεδαπής (καταργεί το ΔΙΚΑΤΣΑ και το ΙΤΕ και δημιουργεί έναν νέο οργανισμό στη θέση τους). Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο:
Α. Αναγνωρίζονται τα περιβόητα ΚΕΣ.
Β. Ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία μια βασική αρχή των κατευθύνσεων της Bologna καθώς αναγνωρίζονται ως ισότιμες οι σπουδές 3ετούς φοίτησης (Bachelor) με τις σπουδές 4ετούς και 5ετούς φοίτησης που παρέχουν τα ελληνικά ΑΕΙ. Δίνεται επίσης η δυνατότητα, μετά από επιτυχή παρακολούθηση 6-10 μαθημάτων, τα 3χρονα Bachelor να είναι όχι μόνο ισότιμα, αλλά και αντίστοιχα με τους τίτλους σπουδών που παρέχουν τα ελληνικά ΑΕΙ.

Αυτό το νομοσχέδιο αποτελεί την μια όψη του νομίσματος των αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση. Παράλληλα, η Υπουργός Παιδείας με δηλώσεις της στον Τύπο, ξεκαθαρίζει ότι μέχρι τον Μάιο θα έχει κατατεθεί νόμος που θα ενσωματώνει ολοκληρωτικά την ελληνική Ανώτατη Εκπαίδευση στα πλαίσια που έχουν χαραχτεί από τους Υπουργού Παιδείας της Ε.Ε. στην Bologna και μετέπειτα στο Βερολίνο (δηλαδή δύο κύκλοι σπουδών, συστήματα αξιολόγησης- πειθάρχησης των ΑΕΙ από τα οποία θα εξαρτάται η χρηματοδότησή τους, παραπέρα ιδιωτικοποίηση, πλήρης υποταγή της παιδείας στο μεγάλο κεφάλαιο.

Η κυβέρνηση την ίδια ώρα που προχωρά σε κατάθεση νομοσχεδίων και δηλώνει αποκαλυπτικά τις προθέσεις της, εξαγγέλλει «διάλογο» για την Παιδεία. Τις κινήσεις της δεν μπορούμε να τις χαρακτηρίσουμε απλά υποκριτικές. Είναι στοιχείο της τακτικής της προκειμένου να περάσει με τις λιγότερες δυνατές αντιδράσεις την πολιτική της.

Άλλωστε την ίδια τακτική ακολούθησε και με τα νομοσχέδια για τα δημόσια έργα και τις μελέτες: Δίνει στη δημοσιότητα νομοσχέδια, κατοχυρώνοντας έτσι τις βασικές αρχές και τη φιλοσοφία, και μετά προχωρά σε διάλογο, υποχωρώντας πιθανά σε δευτερεύοντα θέματα και σε λεπτομέρειες, κρατώντας όμως τις βασικές αρχές. Στο νόμο για τις μελέτες π.χ. μπορεί να αποδεχτεί την ύπαρξη κατώτερων και ανώτερων ορίων αμοιβών που ο αλγόριθμος υπολογισμού τους θα παραπέμπει στους κώδικες αμοιβών, όμως δεν κάνει πίσω από την απαίτηση της οικονομικής προσφοράς και της μειοδοσίας σαν κριτήριο που θα συνυπολογίζεται στα κριτήρια επιλογής.

Με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση της ΝΔ προχωρά σε αναδιαρθρώσεις, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που χαράσσονται στην Ε.Ε. και με κριτήριο την αύξηση της κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου.

Όσο όμως ξεκάθαρη και αδίστακτη είναι η τακτική της κυβέρνησης, άλλο τόσο επικίνδυνη είναι η πολιτική που επιλέγει να πορευτεί η ηγεσία του ΤΕΕ. Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση δείχνει σαφέστατα δείγματα γραφής το ΤΕΕ:

Είναι προφανές. Η «Ενότητα» του Συνασπισμού ξεπληρώνει τα γραμμάτια της απέναντι στη ΝΔ για τη στήριξη που είχε στην κατάληψη της θέσης του προέδρου (και όχι μόνο) του ΤΕΕ και η ΝΔ φροντίζει όχι μόνο να τα εισπράξει, αλλά και με το παραπάνω. Η ΠΑΣΚ όχι μόνο δεν είναι σε θέση να κάνει αντιπολίτευση καθώς οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ συγκλίνουν με αυτές της ΝΔ, αλλά πολλές φορές «βγαίνει από τα δεξιά» με πιο ξεκάθαρες θέσεις σε σχέση με τη ΝΔ για την προώθηση των επιταγών της Ε.Ε (π.χ απέναντι στο σχέδιο νόμου για τις μελέτες η ΠΑΣΚ είναι η μόνη δύναμη που ξεκάθαρα τάσσεται υπέρ της οικονομικής προσφοράς).

Η ηγεσία του ΤΕΕ δεν δικαιούται να ισχυρίζεται ότι δεν ήξερε, ότι παραπλανήθηκε. Η Πανεπιστημονική δημόσια και τεκμηριωμένα έχει αποκαλύψει τόσο τον χαρακτήρα και τον προσανατολισμό των κυβερνητικών επιλογών, όσο και την τακτική της κυβέρνησης. Έχουμε έγκαιρα προειδοποιήσει ότι η γραμμή που έχει χαράξει το ΤΕΕ απέναντι σε κυβέρνηση-ΕΕ και ιδιαίτερα για τα ζητήματα των ακαδημαϊκών-επαγγελματικών ισοτιμιών είναι γραμμή που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην ήττα.

Ήρθε η ώρα απέναντι στην κυβερνητική πολιτική να επιλέξουμε το δρόμο της σύγκρουσης. Μαζί μας έχουμε ισχυρούς συμμάχους και πρώτα-πρώτα το ταξικό εργατικό κίνημα της χώρας και το φοιτητικό κίνημα.


Ενημερωτικό Δελτίο 2004

Τεύχος 2322

Τεύχος 2324