ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΕΕ Νο.2544 της 13-07-2009

Ενημερωτικό Δελτίο 2009

Τεύχος 2543

Τεύχος 2545


ΚΟΙΝΟΣ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΣΕ ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΚΕΣ

ΓΙΑ ΟΛΟΠΛΕΥΡΗ ΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΣΤΑΘΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ! (α’ μέρος) 

1.         Η Οδηγία 36/2005 στην ουσία αποτελεί την ολοκλήρωση, στο νομοθετικό επίπεδο, των παρεμβάσεων που ξεκίνησαν με τις οδηγίες 89/48/ΕΟΚ, 92/51/ΕΟΚ, 2001/19/ΕΚ, ως το δεσμευτικό εκείνο θεσμικό πλαίσιο, στο οποίο πρέπει να προσαρμοστεί και το αντίστοιχο ελληνικό. Ένα πλαίσιο που προβλέπει και επιτάσσει:

·           διάσπαση του ενιαίου εκπαιδευτικού κορμού οριζόντια, σε κύκλους (το γνωστό 3+2+3 και οι όποιες παραλλαγές του), κατά το αγγλοσαξονικό σύστημα των Bachelor-Master-PhD και κάθετα, σε ατομικές ροές σπουδών στο εσωτερικό του κάθε κύκλου, με το σύστημα των πιστωτικών μονάδων, των πολλαπλών συγγραμμάτων, των πολλαπλών μαθημάτων επιλογής, σεμιναρίων κλπ.

·           αποσύνδεση των επαγγελματικών δικαιωμάτων από τους τίτλους σπουδών και η θέσπιση – ανεξάρτητων από τους ακαδημαϊκούς – “επαγγελματικών τίτλων” (πιστοποιήσεων επαγγελματικών προσόντων) μέσα από επαγγελματικές εξετάσεις, εμπειρία κλπ. ως προϋπόθεση για την πρόσβαση στην άσκηση του επαγγέλματος.

Στην πράξη, η εφαρμογή των κατευθύνσεων αυτών σημαίνει ότι οι σπουδές κατακερματίζονται σε ένα σκόρπιο άθροισμα επιμέρους γνώσεων και δεξιοτήτων που τις “μαζεύει” ο καθένας ατομικά, ο τίτλος σπουδών πλέον δεν αξίζει τίποτε περισσότερο από μια απλή βεβαίωση ατομικής συλλογής γνώσεων και δεξιοτήτων, προσαρμοσμένων στις άμεσες και συγκυριακές ανάγκες του κεφαλαίου, χωρίς καμιά αξία. Τους απόφοιτους περιμένει μια “εκλεκτή” θέση στην ανασφάλεια των ελαστικών εργασιακών σχέσεων ορισμένου χρόνου και Δελτίου Παροχής στα γραφεία, τις μελετητικές εταιρείες και στις βιομηχανίες – γιατί “πρέπει να αποκτήσουμε και εμπειρία”, όπως μας λένε. Μετά, όλοι μαζί, από ΑΕΙ, ΤΕΙ και “κολλέγια” θα δίνουμε τις ίδιες εξετάσεις για να πάρουμε λίγα “δικαιώματα” – που θα τα ασκήσουμε πού ακριβώς; – και ξανά στην ίδια εργασιακή αγωνία, με τις αμοιβές πείνας, τα εξοντωτικά ωράρια και τα υπέρογκα ασφαλιστικά βάρη που βιώνουμε. Και, ύστερα, πάλι σε εξετάσεις για μια ακόμα βαθμίδα “δικαιωμάτων” κ.ό.κ. Να που οδηγεί η αποσύνδεση του επαγγέλματος από το πτυχίο που είναι η πεμπτουσία της πολιτικής της ΕΕ και των γαλαζοπράσινων κυβερνήσεων μέχρι σήμερα.

 

2.         Οι προσπάθειες εφαρμογής της πολιτικής αυτής στη χώρα μας δεν είναι καινούργιες, ούτε περιορίζονται στα σχέδια ΠΔ του ΣΑΤΕ για τα ΤΕΙ, ή στο νόμο για τα ΚΕΣ. Αντίθετα, περιλαμβάνουν μια σειρά παραμβάσεις, όπως η λειτουργία των, δήθεν “διατμηματικών”, μεταπτυχιακών προγραμμάτων “ειδίκευσης” στα Πολυτεχνεία, τα ΠΔ 165/2000 και 385/2002, το ΣΑΕΙ κλπ., αλλά και τη συνειδητή συνδαύλιση του συντεχνιακού καυγά ανάμεσα στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, στις διάφορες ειδικότητες μηχανικών και γενικότερα, μέσα από το αυθαίρετο και αντιεπιστημονικό πλαίσιο που διέπει τα υφιστάμενα επαγγελματικά δικαιώματα. H Οδηγία 36/2005 έχει ήδη διαμορφώσει το συνολικό πλαίσιο που ωθεί ήδη και στη χώρα μας προς την πλήρη διάσπαση των πτυχίων σε κύκλους, εξομοιώνοντας τα πτυχία των ΤΕΙ με τα αγγλοσαξονικά Bachelor και τα διπλώματα των Πολυτεχνείων με master, καθώς και αναγνωρίζοντας τα «διπλώματα» των ΚΕΣ ως ισότιμους ακαδημαϊκούς τίτλους με αυτούς που χορηγούν τα ελληνικά ΑΕΙ. Επίσης, προσδιορίζοντας τη διαφορά των διαφόρων βαθμίδων ως προς τη δυνατότητα εκπόνησης διδακτορικής διατριβής, που έχουν άμεσα οι απόφοιτοι πολυτεχνείων και «μόνο» αφού πάρουν μεταπτυχιακό οι των ΤΕΙ και Bachelor του εξωτερικού ή των εγχώριων “κολλεγίων” (ΚΕΣ). Ωστόσο, ακόμα κι αυτό το στοιχείο τίθεται πλέον υπό αμφισβήτηση. Στο νόμο για τα μεταπτυχιακά, η διατύπωση του άρθρου 9 περί της κτήσης μεταπτυχιακού τίτλου ως γενικής προϋπόθεσης για την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής, θέτει ευθέως και στα Πολυτεχνεία το δίλημμα: αποδοχή των 2 κύκλων, άμεσα ή έμμεσα (μέσω της εξομοίωσης με master) ή ακαδημαϊκή εξίσωση με τα ΤΕΙ και τα ΚΕΣ. Η επιτυχής παρακολούθηση από τους τελευταίους των μεταπτυχιακών προγραμμάτων ειδίκευσης, θα τους εξομοιώνει πλήρως με Διπλωματούχους Μηχανικούς.

Με βάση αυτά, το ΣΑΤΕ διατύπωσε τις τρεις βασικές αρχές του “νέου” πλαισίου επαγγελματικών δικαιωμάτων, παραπέμποντας στην έκδοση των αντίστοιχων ΠΔ στο άμεσο μέλλον. Οι αρχές αυτές είναι:

P  “Οι απόφοιτοι οποιουδήποτε τεχνολογικού εκπαιδευτικού ιδρύματος δεν καθίστανται έτοιμοι, αλλά ικανοί για άσκηση επαγγέλματος”,

P  “Αμέσως μετά την αποφοίτηση θα χορηγούνται με την κατάλληλη πιστοποίηση δυνατότητες περιορισμένων επαγγελματικών δικαιωμάτων. Πλήρης πρόσβαση στα επαγγελματικά δικαιώματα μπορεί να δίνεται μετά την παρέλευση εύλογου χρονικού διαστήματος ώστε να υπάρχει η δυνατότητα αξιολόγησης της εμπειρίας, των επιπρόσθετων σπουδών κ.λ.π.”,

P  “Θα πρέπει να υπάρχει ένας φορέας πιστοποίησης τόσο των σπουδών (ακαδημαϊκών προσόντων) όσο και των επαγγελματικών προσόντων για όλους τους Μηχανικούς. Ο φορέας αυτός μπορεί να είναι το Τ.Ε.Ε.”

Στη βάση αυτών των κατευθύνσεων, το σχέδιο ΠΔ για την αντικατάσταση του διαβόητου ΠΔ 318, περιγράφει ένα “μεταβατικό” σύστημα τριών «βαθμίδων» κλιμάκωσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων με βάση τα χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας (στα 4, 8 και 12 έτη εμπειρίας, αντίστοιχα), στο τέλος του οποίου και μετά από επιτυχή περάτωση της διαδικασίας πιστοποίησης στο ΤΕΕ, τα επαγγελματικά δικαιώματα του αποφοίτου ΤΕΙ θα εξομοιώνονται πλήρως με εκείνα του σημερινού Διπλωματούχου Μηχανικού. Ξεκαθαρίζεται δε ότι αυτό θα είναι μόνο η αρχή και ότι θα ακολουθήσουν αντίστοιχα ΠΔ για τα επαγγελματικά δικαιώματα και των Διπλωματούχων. Στον ίδιο δρόμο θα βαδίσει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο και η κλιμάκωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των κολλεγίων-ΚΕΣ κλπ. Ήδη τέθηκε σε ισχύ ΠΔ για την εξομοίωση των Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Μηχανικών Πληροφορικής με τους απόφοιτους 4ετών πανεπιστημιακών τμημάτων και των ΤΕΙ Πληροφορικής.


Ενημερωτικό Δελτίο 2009

Τεύχος 2543

Τεύχος 2545