ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΕΕ Νο.2600 της 20-09-2010

Ενημερωτικό Δελτίο 2010

Τεύχος 2599

Τεύχος 2601


Ολοκληρώνεται το έγκλημα της ιδιωτικοποίησης

Με όρους «κατεπείγοντος συμφέροντος» των μονοπωλιακών ομίλων, δόθηκε στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ. Με το ν/σ αυτό, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ολοκληρώνει την εγκληματική πολιτική που εδώ και χρόνια ανέλαβε από κοινού με τη ΝΔ για την υλοποίηση της στρατηγικής της ΕΕ, για την απελευθέρωση και ενοποίηση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Στις ρυθμίσεις προβλέπεται:

Και, τελικά, η δημιουργία ενός καθεστώτος που θα βολεύει την κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων, για την είσοδό τους στην εγχώρια αγορά σιδηροδρομικών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών.

Ο αρμόδιος υπουργός Δ. Ρέππας, θρασύτατα υποστηρίζει ότι με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο «διασφαλίζεται» το γενικότερο δημόσιο συμφέρον, ενώ σε μια προσπάθεια κατασυκοφάντησης των εργαζομένων έκανε λόγο για μεταφορές που γίνονταν και ακίνητα που ενοικιάζονταν και δεν το γνώριζε η εταιρεία. Το ίδιο καταργεί τις υπάρχουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας, θέτει τους όρους της αγοράς, ως μοναδικό κριτήριο της τιμολογιακής πολιτικής και της πολιτικής των επιβατικών και εμπορικών δρομολογίων του Οργανισμού και στρώνει το έδαφος για το ξεπούλημά του σε ιδιώτες αλλά και την χρήση από άλλες ιδιωτικές σιδηροδρομικές εταιρείες του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Σε αυτά τα πλαίσια καθορίζεται η υπαγωγή του συνόλου των χρεών του ΟΣΕ, που πλέον ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ, στο ελληνικό Δημόσιο, στον ελληνικό λαό δηλαδή, το οποίο όχι μόνο θα πληρώσει το παραπάνω ποσό στους ντόπιους και ξένους τραπεζίτες αλλά επιπλέον, η κυβέρνηση προβλέπει ότι «οι δαπάνες απαλλοτριώσεων κατασκευής και όλες οι εν γένει απαιτούμενες δαπάνες βαρύνουν το Δημόσιο». Δηλαδή οι ιδιώτες, όχι μόνο θα παραλάβουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ «καθαρή» από χρέη, αλλά και για τις υποχρεώσεις που θα απορρέουν από την επέκταση και συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου που θα χρησιμοποιούν, δεν θα καταβάλλουν «πεντάρα τσακιστή». Ακόμη, σύμφωνα με το άρθρο 9 του νομοσχεδίου, εμφανίζονται οι «Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις», οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιούν το σιδηροδρομικό δίκτυο και υποβάλλουν πίνακες δρομολογίων προς έγκριση στον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής. Επίσης, με το άρθρο 11, καταργείται ο όποιος κοινωνικός χαρακτήρας του σιδηροδρόμου, αφού ορίζεται ότι «οι παρεχόμενες υπηρεσίες, τα δρομολόγια τα οποία θα διενεργεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι όροι μεταφοράς και η τιμολογιακή της πολιτική» έχουν ως σκοπό «την άμεση κερδοφορία της». Προβλέπεται ακόμη η περικοπή των ατελειών, των μειωμένων εισιτηρίων και των εκπτώσεων που ίσχυαν μέχρι σήμερα στις εμπορευματικές μεταφορές.

Μαζί με τις υποχρεωτικές συνταξιοδοτήσεις και μετατάξεις, το νομοσχέδιο προβλέπει και την κατάργηση των υφιστάμενων συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Το όλο «πνεύμα» του μνημονίου για την ...«σχετικότητα» ή την ελαστικότητα της ισχύουσας εργατικής νομοθεσίας, διατρέχει το σχετικό κείμενο. Είναι χαρακτηριστικό το άρθρο 20, όπου με τον χαρακτήρα του «κατεπείγοντος επιτακτικού γενικότερου δημόσιου συμφέροντος» ρυθμίζονται οι γενικοί όροι εργασίας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Οι διατάξεις τού παρόντος κεφαλαίου ρυθμίζουν γενικούς όρους εργασίας (...) κατισχύουν κάθε αντίθετης ή άλλης, γενικής ή ειδικής, διάταξης, συμφωνίας, όρου ή ρήτρας, νόμου, ή κανονισμού έχοντος ισχύ νόμου, κανονιστική ή άλλη, ή συμβατικού, ή οργανισμού ή συλλογικής σύμβασης εργασίας ή διαιτητικής απόφασης ή συλλογικής συμφωνίας ή ατομικής σύμβασης ή συμφωνίας ή επιχειρησιακής πρακτικής ή εργασιακής συνήθειας ή άλλης, πάσης μορφής και είδους, πηγής δικαίου».

Το νομοσχέδιο προβλέπει την μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ κατά 1.600 άτομα και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά 751 άτομα, με ταυτόχρονη κατάργηση των κανονισμών λειτουργίας για τους εναπομείναντες υπαλλήλους. Πιο συγκεκριμένα οι 2.351 εργαζόμενοι που χαρακτηρίζονται ως πλεονάζοντες προβλέπεται με συνοπτικές διαδικασίες να μεταφερθούν σε άλλη θέση του δημοσίου τομέα, με τα μισθολόγια φυσικά που θα ισχύουν στον φορέα υποδοχής. Στο αμέσως επόμενο διάστημα οι εργαζόμενοι θα κληθούν να δηλώσουν πού θα ήθελαν να μεταφερθούν.

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι φανερό ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα αποτελέσει τον «οδηγό» της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και για τις υπόλοιπες αποκρατικοποιήσεις που έχει στα συρτάρια της. Ήδη στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας ετοιμάζονται ανάλογα σχέδια ενώ και στα ΕΛΤΑ και τον ΟΤΕ, η επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων είναι στην «ημερήσια διάταξη» των σχεδίων του υπουργείου Μεταφορών.

 

Ενημερωτικό Δελτίο 2010

Τεύχος 2599

Τεύχος 2601