ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΕΕ Νο.2629 της 09-05-2011

Ενημερωτικό Δελτίο 2011

Τεύχος 2628

Τεύχος 2630


Κλάδος Διύλισης Πετρελαίου: κυρίαρχοι του παιχνιδιού δύο εταιρείες

Ιδιωτικά τα κριτήρια, η λειτουργία, τα κέρδη

Αυτά, όμως, είναι προβλήματα της αγοράς. Ένα παιχνίδι από τους ιδιώτες, για τους ιδιώτες. Κανείς από τους εμπλεκόμενους δεν προσέγγισε το θέμα από την πλευρά εξυπηρέτησης των λαϊκών συμφερόντων, από την ανάγκη ελέγχου του κλάδου διύλισης από ένα κράτος που έχει σαν κριτήριο διακυβέρνησης τα λαϊκά συμφέροντα και από μια οικονομία που δομείται και λειτουργεί υπέρ του λαού. Ο κλάδος του πετρελαίου ήταν από τους πρώτους που «απελευθερώθηκαν». Ακόμη και αν τα ιδιωτικά διυλιστήρια είχαν μεγάλη προϊστορία, υπήρξε μια δεδομένη στιγμή που η κρατική ιδιοκτησία ήταν καθοριστική. Αλλά η ΕΕ, το μεγάλο κεφάλαιο και ο δικομματισμός είχαν άλλη άποψη για τα επόμενα βήματα. Ετσι, το 2003 έγινε η συγχώνευση ΕΛΠΕ με ΠΕΤΡΟΛΑ. Σήμερα, το Δημόσιο κατέχει περίπου 35% των μετοχών των ΕΛΠΕ (προς το παρόν) και έχει «απογυμνωθεί» από ουσιαστικές θεσμικές δυνατότητες ελέγχου του κλάδου. Τον περασμένο Φλεβάρη στη Βουλή, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γ. Μανιάτης, σημείωνε ενδεικτικά: «Τα "Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ", εμπίπτουν στο ν. 3429/2005 και δεν υπάγονται πλέον στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Το κράτος ασκεί μόνο, κατά το βαθμό που του αναλογεί ευθύνη, μια γενικότερη εποπτεία ως ένας μεγάλος μέτοχος».

Οι τιμές

Εχει μεγάλη σημασία το περιβάλλον μέσα στο οποίο υλοποιήθηκε η ιδιωτικοποίηση. Το 2004, το ΙΟΒΕ (Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) σημείωνε σε μελέτη του, σχετικά με τις εταιρείες διύλισης, ότι την περίοδο 1997-2001«τα καθαρά κέρδη προ φόρων παρουσίασαν ιστορική αύξηση με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 258%»,ενώ οι πωλήσεις τους είχαν μέση ετήσια αύξηση μόλις 18,6%!

Το μεγάλο κεφάλαιο απαίτησε και πέτυχε τη συρρίκνωση της δημόσιας συμμετοχής, τη στιγμή που γύριζε μια νέα σελίδα υπερκερδών για τα διυλιστήρια. Κι αυτό έχει άμεση σχέση με τις τιμές. Η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης κινείται σήμερα στο 1,70 ευρώ ανά λίτρο, ξεπερνώντας κάθε προηγούμενο, λόγω ενός συνδυασμού από τις αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις (Ειδικός Φόρος και ΦΠΑ) και από την άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου και των βενζινών. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της τιμής των υγρών καυσίμων παίζουν και τα λεγόμενα περιθώρια διύλισης, που αυξομειώνονται συχνά. Αν και το 2010, κατ' ομολογία των παραγόντων του κλάδου, τα περιθώρια διύλισης ήταν σημαντικά χαμηλά, οι 2 εταιρείες εμφάνισαν σημαντικά κέρδη. Η εξήγηση γι' αυτό έχει ήδη δοθεί στο παρελθόν: 18,6% αύξηση πωλήσεων, 258% αύξηση κερδών.

Δεν υπάρχει κανένας λόγος για τα διυλιστήρια, να ακολουθήσουν άλλο δρόμο από το δοκιμασμένο. Το απέδειξαν εξάλλου και τα επόμενα χρόνια. Το 1998 το αργό πετρέλαιο κινούνταν στα 8 δολάρια το βαρέλι με τιμή αμόλυβδης στην Ελλάδα περίπου 60 λεπτά το λίτρο. Τότε οι φόροι ήταν περίπου 40 λεπτά ανά λίτρο (ένα χρόνο μετά μειώθηκαν) με τιμή διυλιστηρίου στα 20 λεπτά. Δώδεκα χρόνια μετά, η τιμή της αμόλυβδης κινείται στα 1,70 ευρώ με φόρους περίπου 1 ευρώ και τιμή διυλιστηρίου κάτι λιγότερο από 70 λεπτά. Η τιμή του πετρελαίου 12πλασιάστηκε, η τιμή διυλιστηρίου αυξήθηκε κατά 3,5 φορές, αλλά τα κέρδη παραμένουν υψηλά, παρά τις αυξομειώσεις των τελευταίων ετών. Η διαφορά είναι τόσο μεγάλη, που όχι μόνον αποδεικνύει το χάσμα μεταξύ διεθνών και πραγματικών τιμών, αλλά και τη δυνατότητα των εταιρειών διύλισης, διεθνώς και στην Ελλάδα, για μεγάλα περιθώρια κέρδους. Ο οποιοσδήποτε περιορισμός προέρχεται κυρίως και αποκλειστικά από την εκτίμηση για το πόσο μπορούν να διευρύνουν τα περιθώρια αυτά, μέχρι του σημείου που δε θα προκαλέσουν άλλου είδους επιχειρηματικές ανατροπές κι αυτό εξηγεί και τις αυξομειώσεις στα κέρδη. Βεβαίως, ένα σημαντικό μερίδιο κερδών ή ζημιών οφείλεται και σε άλλους τομείς, όπως οι εξαγωγές, η χρηματοοικονομική διαχείριση, οι αγοραπωλησίες δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης, οι λειτουργικές δαπάνες κ.λπ.

Πάντως, οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα, που σημαίνει ότι μόλις ληφθούν υπόψη τα βασικά μεγέθη, οι εταιρείες εξετάζουν τα περιθώρια κι άλλων ...«βελτιώσεων». Η τιμή διυλιστηρίου στη βενζίνη εμπεριέχει τις διεθνείς τιμές Μεσογείου (PLATT'S) που με τη σειρά τους παίρνουν υπόψη τις τιμές του αργού, την προσφορά και ζήτηση, την ισοτιμία δολαρίου - ευρώ. Προστίθεται το περιθώριο κέρδους του διυλιστηρίου που περιλαμβάνει και το κόστος τήρησης αποθεματικών ασφαλείας. Σε όλα αυτά εφαρμόζεται ένας ειδικός αλγόριθμος και στη συνέχεια προστίθενται φόροι, εισφορές, δασμοί, με τον ΦΠΑ ειδικά να εφαρμόζεται προς το τέλος της διαδικασίας τιμολόγησης. Βεβαίως, καμία εταιρεία δεν πρόκειται να αποκαλύψει πόσο ακριβώς αγόρασε ένα φορτίο πετρελαίου μια ορισμένη μέρα και τι επίδραση είχε αυτή η αγορά στο συνολικό της απόθεμα και στη ροή προς τη διύλιση και τη χονδρεμπορική αγορά.

(κείμενο του Γ. Φλωράτου από το «Ριζοσπάστη» της 1/5/2011, δεύτερο μέρος και τελευταίο)

 


Ενημερωτικό Δελτίο 2011

Τεύχος 2628

Τεύχος 2630