ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΕΕ Νο.2560 της 16-11-2009

Ενημερωτικό Δελτίο 2009

Τεύχος 2559

Τεύχος 2561


Η Δημόσια περιουσία στο «σφυρί»: η περίπτωση των «Ολυμπιακών Ακινήτων» (β’ μέρος)

 Έτσι, πράγματι, το 2005 ήρθε ο νόμος 3342 για τα Ολυμπιακά Ακίνητα με τον οποίο φαίνεται να ολοκληρώνεται σε επίπεδο βασικού νομοθετικού πλαισίου η επιχείρηση εκποίησης της δημόσιας περιουσίας των ΟΕ (που κόστισαν στον ελληνικό λαό ποσό που ξεπερνά κατά πολύ το κολοσσιαίο νούμερο των 10 δις. €) στο μεγάλο κεφάλαιο. Ας σταθούμε, κάπως αναλυτικότερα, σε βασικές πλευρές των διατάξεών του.

 Στο άρθρο 35, προβλέπεται η αποκλειστική ανάθεση της αξιοποίησης, χρήσης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης όλων των ΟΕ (πλην του παλαιού Ιπποδρόμου) στην «ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΑΕ», με απλή, διαπιστωτικού χαρακτήρα, απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ(!). Χαρακτηριστικά, στις δικαιοδοσίες της εταιρείας περιλαμβάνεται (πέραν της μίσθωσης, υπομίσθωσης και παραχώρησης χρήσης) και η γενική και σκόπιμα ασαφής έκφραση «παραχώρηση δικαιωμάτων», χωρίς να διευκρινίζεται αν πρόκειται για εμπράγματα δικαιώματα ή όχι, γεγονός που ανοίγει το δρόμο, σε μελλοντικό χρόνο, ακόμα και στην απευθείας πώληση ΟΕ ή τμημάτων τους σε ιδιώτες.

 Στα άρθρα 1 έως και 8 του Ν. 3342/05 διαμορφώνεται, ουσιαστικά ένα «ειδικό καθεστώς ελευθέρων ζωνών», αναφορικά με τις ΟΕ, το οποίο εξαιρείται από την εφαρμογή σχεδόν του συνόλου της υφιστάμενης νομοθεσίας. Ενδεικτικά, αναφέρουμε:

P  Οι οικοδομικές άδειες για τις επιπλέον κτιριακές εγκαταστάσεις θα εκδίδονται απ’ευθείας από το ΥΠΕΧΩΔΕ, εντός 60 ημερών και όχι από τα οικεία Πολεοδομικά Γραφεία (άρθρο 1)

P  Οι άδειες λειτουργίας των εμπορικών και λοιπών εκμεταλλεύσεων στις ΟΕ θα εγκρίνονται από τη νεοσυσταθεία Γενική Γραμματεία Ολυμπιακής Αξιοποίησης, εντός 40 ημερών, από τα ΥΠΕΧΩΔΕ και ΥΠΠΟ, ενώ αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία, εκδίδεται υποχρεωτικά(!) προσωρινή άδεια, εντός 10(!) ημερών, από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, η οποία ισχύει μέχρι της λήψεως οριστικής απόφασης.

P  Η Γνωμοδοτική Επιτροπή που δίνει το πράσινο φως για την αδειοδότηση, είναι 12μελής κατ’ελάχιστον, με 11 εκ των 12 μελών να είναι διορισμένα από αντίστοιχους Υπουργούς και 1 μόνο από τον οικείο ΟΤΑ (αρ. 3)

P  Για τα ωράρια λειτουργίας των καταστημάτων εντός των ΟΕ, «κατ’εξαίρεση» δε θα εφαρμόζονται οι συνήθεις διατάξεις, αλλά επιτρέπεται η λειτουργία τους, πρακτικά, επί 24ωρο και 7ήμερο (αρ. 5).

P  Γενικότερα, οι συμβάσεις παραχώρησης, εκμίσθωσης κλπ. των ΟΕ εξαιρούνται από την εφαρμογή γενικότερων νομοθετικών διατάξεων, όπως υγειονομικών διατάξεων, διαίου εμπορικών μισθώσεων κλπ.

 Δε θέλουμε να επικεντρώσουμε, στα πλαίσια αυτής της τοποθέτησης σε μια σειρά, ούτως ή άλλως πολύ σοβαρές, σημαντικότατες πλευρές που σχετίζονται με την παράκαμψη της πολεοδομικής νομοθεσίας, την αύξηση του συντελεστή δόμησης και της κάλυψης, την αλλαγή/επέκταση χρήσεων σε αμιγώς αθλητικές εγκαταστάσεις κλπ. με το επιχείρημα ότι η εγκατάσταση είναι άρρηκτα δεμένη με το περιβάλλον της, τόσο στον ίδιο το χώρο των ΟΕ, όσο και στη γύρω περιοχή (στο όνομα πάντα της βιώσιμης ανάπτυξης και της μεγιστοποίησης των οφελημάτων για την τοπική και υπερτοπική κοινωνία) κλπ. Ήδη και από αυτά τα στοιχεία που δώσαμε, καθίσταται προφανές ότι με τις παραπάνω προβλέψεις επιχειρείται να διαμορφωθεί το πλέον ευνοϊκό πλαίσιο για την επιχειρηματική δραστηριότητα των ομίλων, στις «δημόσιες» κατά τα άλλα, ΟΕ. Φυσικά, δεν υπάρχει πουθενά η παραμικρή πρόβλεψη διασφάλισης ελεύθερης πρόσβασης, ή άλλες ρήτρες για να αποτραπεί το νέο «χαράτσωμα» των εργαζόμενων, οι οποίοι αφού χρυσοπλήρωσαν την κατασκευή και τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, αφού φακελώθηκαν και υφίστανται ακόμα και σήμερα τις επιπτώσεις από τις χαφιεδοκάμερες και τους άλλους «αντι(;)τρομοκρατικούς» μηχανισμούς, καλούνται σήμερα να πληρώσουν εκ νέου για το δικαίωμα στην άθληση, στην ψυχαγωγία, στον ελεύθερο χώρο...

 Φυσικά, πρέπει στο σημείο αυτό να τονιστεί ότι οι διατάξεις του συγκεκριμένου θεσμικού πλαισίου, υπηρετούν και προωθούν τις γενικότερες αναδιαρθρώσεις στον κλάδο των δημοσίων έργων και κατασκευών, τη γενίκευση των ΣΔΙΤ (π.χ. το έργα ΣΔΙΤ για το Κλειστό Γυμναστήριο Φαλήρου και το Ολυμπιακό Σκοπευτήριο στο Μαρκόπουλο που βρίσκονται σε φάση προώθησης) και των συμβάσεων παραχώρησης. Πρόκειται για κρατικομονοπωλιακές ρυθμίσεις με ενιαία στόχευση και προοπτική, την ακόμα μεγαλύτερη θωράκιση της κερδοφορίας των μεγάλων, εγχώριων και ξένων, μονοπωλιακών ομίλων (στη σύμφυσή τους με το τραπεζικό κεφάλαιο), την ακόμα μεγαλύτερη συγκέντρωση της παραγωγής και του κεφαλαίου στον κλάδο των δημοσίων έργων και υποδομών. Παράλληλα, είναι σαφής η σύνδεση του εγχειρήματος της «αξιοποίησης» των ΟΕ με αναδιαρθρώσεις που «τρέχουν» παράλληλα σε άλλους κλάδους της οικονομίας, ειδικά στο εμπόριο. Π.χ. τα Mall, Golden Hall κλπ. (το δεύτερο πρόκειται να λειτουργήσει στο χώρο του πρώην IBC) αποτελούν παράλληλα μοχλό για την παραπέρα συγκέντρωση του κεφαλαίου στο εμπόριο, το χτύπημα των μικρεμπόρων κλπ.  

Βεβαίως, οι εξελίξεις αυτές πρέπει να αντιμετωπιστούν στο φόντο του ξεσπάσματος της καπιταλιστικής κρίσης. Η όξυνση των κρισιακών φαινομένων της καπιταλιστικής οικονομίας, όχι απλά δε θα ανακόψει, αλλά - αντίθετα - θα επιταχύνει την εφαρμογή της συγκεκριμένης πολιτικής. Δεν είναι τυχαίες οι ταυτόσημες δηλώσεις ποικιλώνυμων, πολιτικών και επιχειρηματικών παραγόντων που ένα από τα βασικότερα σημεία σύγκλισής τους, είναι η αξιοποίηση της κρίσης ως «ευκαιρίας» για την ταχύτερη και περισσότερο απρόσκοπτη προώθηση των αναδιαρθρώσεων. 

(συνεχίζεται) 


Ενημερωτικό Δελτίο 2009

Τεύχος 2559

Τεύχος 2561