ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΕΕ Νο.2623 της 28-03-2011

Ενημερωτικό Δελτίο 2011

Τεύχος 2622

Τεύχος 2624


Η θέση του ΚΚΕ στη Βουλή για την «απελευθέρωση

των κλειστών επαγγελμάτων» (2)

Συνεχίζουμε τη δημοσίευση και σήμερα εκτενών αποσπασμάτων από την τοποθέτηση της Γ.Γ. της ΚΕ του ΚΚΕ, σ. Αλέκας Παπαρήγα, στη συζήτηση στη Βουλή για το νομοσχέδιο για την «απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων». Στο προηγούμενο μέρος έγιναν μια σειρά διαπιστώσεις σχετικά με τις επιπτώσεις της «απελευθέρωσης» στους αυταπασχολούμενους. Στο σημερινό μέρος, δίνεται έμφαση στις επιπτώσεις στον τομέα της Παιδείας, ειδικά στο ζήτημα της «πιστοποίησης» που η ηγεσία του ΤΕΕ έχει κάνει «παντιέρα» τα τελευταία χρόνια.

«[…] Θα ήθελα να σταθώ σε ένα ζήτημα που εμάς μας ανησυχεί πολύ. Οχι μόνο μας ανησυχεί, αλλά είναι ήδη πραγματικότητα και συνδέεται με τη λεγόμενη απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων και των επαγγελμάτων που ρυθμίζονται νομοθετικά. Είναι οι σοβαρές επιπτώσεις που έχουν υπάρξει και θα υπάρξουν στον τομέα της Παιδείας από την απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων, όπως λέτε εσείς. Οι επιπτώσεις που θα υπάρχουν με τις νέες εταιρείες, τα μονοπώλια, τις νέες μετοχικές εταιρείες, θα είναι δραματικές στον τομέα της Παιδείας.

Και βεβαίως δεν είναι τυχαίο ότι αυτά προχώρησαν παράλληλα. Νόμος - πλαίσιο για τα ΑΕΙ, η διά βίου μάθηση. Σήμερα, μάλιστα, η κ. Γεννηματά, πρωί - πρωί στο ΜΕΓΚΑ, είχε πάρει φόρα - γιατί όποτε μιλάς, εδώ που τα λέμε, στην τηλεόραση, δεν βλέπεις τον κόσμο. Είχε πάρει μεγάλη φόρα. Δεν έβλεπε τα κεφάλια των φοιτητών και έλεγε, "κοιτάξτε να δείτε, το μεγάλο γεγονός ότι και ο φοιτητής, ο σπουδαστής θα είναι σε άμεση σχέση με τον επιχειρηματία που θα τον κατευθύνει πού πρέπει να στρέψει την προσοχή του στις σπουδές και πού πρέπει να κατευθύνει την ειδίκευσή του κ.λπ". Δηλαδή τι; Ο καθηγητής είναι ο επιχειρηματίας και τι θα κάνει; Μπορούν να πιστέψουν σήμερα οι φοιτητές και οι σπουδαστές ότι αν υπάρχουν 10.000 σε έναν κλάδο, ότι ο επιχειρηματίας που θα τους κατευθύνει στην ειδικότητα θα τους πάρει όλους στη δουλειά του; Είναι αστεία. Όπως είχαμε 50.000 στον διαγωνισμό για 500 θέσεις στο Δημόσιο ή σε μια τράπεζα, θα έχουμε τώρα 50.000 για 10 θέσεις σε ένα εργοστάσιο, σε μια επιχείρηση, σε έναν ακόμα μεγαλύτερο όμιλο.

Και εδώ πάμε στο εξής πράγμα: Η επικράτηση εταιρειών σε αυτούς τους τομείς σημαίνει ότι χρειάζεται λιγότερο επιστημονικό δυναμικό. Αντικειμενικά, χρειάζεται λιγότερο. Δε χρειάζεται αυτό που χρειαζόταν. Δε χρειάζονται, παραδείγματος χάριν, τόσες χιλιάδες δικηγόροι με αυξημένες γνώσεις και με αυξημένα προσόντα. Θα είναι οι δικηγόροι που θα κάνουν τη "λάντζα" και θα υπάρχουν οι λίγοι δικηγόροι, μια χούφτα μέσα σε μια εταιρεία, που θα ξεχωρίζουν, θα διακρίνονται και θα κάνουν την επιτελική δουλειά. Από αυτήν την άποψη, βεβαίως, η κυβέρνηση πρέπει να ανακόψει τη ροή προς τα πανεπιστήμια και το κυριότερο πρέπει να ισοτιμήσει τον ακαδημαϊκό τίτλο, το δίπλωμα των ΑΕΙ, με των ΤΕΙ και των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών. Εκεί πάμε. Στην ισοτίμηση των πτυχίων. Και πρέπει να γίνει και ένα άλλο πράγμα: Να αποσπαστεί η απόκτηση του πτυχίου, όχι από το δικαίωμα να βρεις δουλειά - γιατί σε συνθήκες ανεργίας δε βρίσκεις δουλειά, αλλά τουλάχιστον έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις - από το να είσαι έτοιμος να ζητήσεις δουλειά, με βάση το πτυχίο.

Τώρα πάμε στην πιστοποίηση των επαγγελμάτων. Έχω, ας πούμε, το πτυχίο του φιλολόγου, έχω το πτυχίο του χημικού, έχω το πτυχίο του φυσικού, μπορεί να έχω το πτυχίο και να έχω και δέκα, και να έχω και εννιά, αλλά δεν είσαι έτοιμος ακόμα, πρέπει να πιστοποιηθείς είτε από το ΤΕΕ, είτε από διάφορα επαγγελματικά επιμελητήρια, είτε απευθείας από τον ΣΕΒ, ανάλογα σε ποιον κλάδο πρέπει να πας. Θα πάμε για κάθετη και οριζόντια διάσπαση της ενότητας των ακαδημαϊκών σπουδών. Θα πάμε στο 3 - 2 - 3 σε λίγα χρόνια. Σίγουρα. Και αυτό που λέμε, στην ισοτίμηση των ελληνικών πανεπιστημίων, των ΤΕΙ και των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών με τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών της Ευρώπης, παραδείγματος χάριν. Γιατί δεν είναι δυνατόν όταν πια κυριαρχήσουν αυτές οι επιχειρήσεις σε αυτούς τους τομείς να ανέχονται έναν τόσο μεγάλο αριθμό πτυχιούχων, που μάλιστα ζητούν να αναγνωρίζονται ως άνθρωποι με ένα επιστημονικό αντικείμενο και μάλιστα και με συγκεκριμένη ειδίκευση.

Η λύση είναι αυτή: Σήμερα τα πανεπιστήμια αποφάσισαν ότι δε χωράνε οι φοιτητές και θα δέχονται λιγότερους. Θα πάμε στην επιλογή και, βεβαίως, στην ένταση των ταξικών φραγμών, από πανεπιστήμιο σε πανεπιστήμιο. Και θα έχουμε σοβαρές επιπτώσεις, σε μια περίοδο που η ΕΕ μιλάει για την ανάγκη της καινοτομίας. Βεβαίως, τη θέλει την καινοτομία. Τι θέλει; Το λένε καθαρά: Κυνήγι εγκεφάλων, κυνήγι ατόμων με ειδικές, αν θέλετε, ικανότητες - υπάρχουν και τέτοιοι - που θα τους απορροφήσουν σε πολύ υψηλές δουλειές, με πολύ υψηλούς μισθούς, για να καινοτομούν σε εκείνα τα προϊόντα που μετατρέπονται σε εμπορεύματα για την αγορά και έχουν μεγάλο κέρδος. […]»

Το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης της σ. Αλέκας Παπαρήγα μπορεί να βρει κανείς στην ιστοσελίδα του ΚΚΕ www.kke.gr

 


Ενημερωτικό Δελτίο 2011

Τεύχος 2622

Τεύχος 2624